Παπαφλέσσα 1, Λαμία, Ελλάδα
+30 2231034291 & +30 6986409700
Αυτισμός

Οι άνθρωποι με αυτισμό μπορούν να επωφεληθούν από την Εργοθεραπεία στον θεραπευτικό χώρο, στο σπίτι, το σχολείο και την κοινότητα. Ο αυτισμός είναι μια σύνθετη αναπτυξιακή διαταραχή. Ένα άτομο που έχει «Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος» έχει συχνά δυσκολίες στην επικοινωνία και την αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους. Τα ενδιαφέροντα του και τα έργα του μπορεί να είναι πολύ περιορισμένα και να επιδίδεται συχνά σε αυτο-ερεθιστικές συμπεριφορές.


Συμπτώματα αυτισμού Τα συμπτώματα του αυτισμού κάνουν από νωρίς την εμφάνισή τους. Σε βρεφική ηλικία μπορεί να αποφεύγει τη βλεμματική επαφή, να μην αντιδρά στο όνομά του ή να αδιαφορεί για τους φροντιστές του. Μέχρι την ηλικία των 2 ετών, έχει γίνει συνήθως η διάγνωση. Άλλα παιδιά μπορεί να αναπτύσσονται κανονικά τους πρώτους μήνες της ζωής τους και να αλλάζουν στη συνέχεια, είτε να γίνονται πιο επιθετικά είτε να χάνουν τις δεξιότητες τις οποίες είχαν αποκτήσει. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, άλλα παιδιά παρουσιάζουν μειωμένη λειτουργικότητα άλλα πολύ αυξημένη. Άλλα παιδιά παρουσιάζουν μειωμένη αντιληπτική ικανότητα και ευφυία, ενώ άλλα μπορεί να μαθαίνουν απίστευτα γρήγορα ωστόσο να δυσκολεύονται στην εφαρμογή στην καθημερινή ζωή αυτών που έμαθαν.


Κριτήρια επικοινωνίας και κοινωνικής αλληλεπίδρασης:

  • Δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του ή φαίνεται σαν να μην ακούει ορισμένες φορές.
  • Αποφεύγει τις αγκαλιές και προτιμά να παίζει μόνο του.
  • Αποφεύγει την οπτική επαφή και είναι ανέκφραστο.
  • Παρουσιάζει καθυστέρηση λόγου ή χάνει προηγούμενη ικανότητα του να ομιλεί.
  • Δεν μπορεί να παραμείνει σε μια συζήτηση.
  • Μιλά σε μη φυσιολογικούς ρυθμούς ή τραγουδιστά.
  • Μπορεί να επαναλάβει λέξεις ή φράσεις αλλά δεν κατανοεί πώς να τις χρησιμοποιήσει.
  • Δεν αντιλαμβάνεται απλές ερωτήσεις ή οδηγίες.
  • Δεν εκφράζει τα συναισθήματά του ή δείχνει να μην αντιλαμβάνεται αυτά των άλλων ανθρώπων.
  • Δεν δείχνει αντικείμενα με το δάχτυλο και δεν φέρνει κοντά του αντικείμενα στα οποία δείχνει ενδιαφέρον.
  • Μπορεί να είναι απαθής ή επιθετικός ή να διακόπτει συνεχώς.
  • Δεν μπορεί να αντιληφθεί τις εκφράσεις των άλλων και τα συναισθήματά τους.

Κριτήρια συμπεριφοράς:

  • Σύνδρομο Άσπεργκερ
Είναι η ήπια μορφή του φάσματος του αυτισμού. Τα άτομα με Άσπεργκερ συχνά θεωρούνταν ότι έχουν «υψηλή λειτουργικότητα», από μέτρια και έως άνω του μέσου όρου, και χωρίς καθυστερήσεις στην ομιλία. Πολλοί όμως που έχουν διαταραχή αυτιστικού φάσματος δεν δέχονται όρους όπως αυτοί της υψηλής ή χαμηλής λειτουργικότητας.

  • Σύνδρομο Kanner
Τα παιδιά με σύνδρομο Kanner θα εμφανίσουν ίσως πιο μέτριας διαταραχής χαρακτηριστικά, τα οποία μπορεί να είναι: Έλλειψη συναισθηματικού δεσμού με άλλα άτομα Δυσκολίες επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης Ανεξέλεγκτη ομιλία Εμμονή στο χειρισμό αντικειμένων όλη την ώρα Ακόμα κι αν παρουσιάζουν μεγάλη ικανότητα μνήμης και οπτικο-χωρικές δεξιότητες αντιμετωπίζουν μεγάλες μαθησιακές δυσκολίες σε άλλους τομείς

  • Η  Παιδική Αποδιοργανωτική Διαταραχή (CDD), επίσης γνωστή ως σύνδρομο Heller ή ψυχωτική διαταραχή.
Είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που ορίζεται από την καθυστερημένη εμφάνιση αναπτυξιακών προβλημάτων στη γλώσσα, τις κινητικές δεξιότητες ή την κοινωνική λειτουργία. Το σύνδρομο CDD ή Heller σχετίζεται με παιδιά που, ενώ μεγαλώνουν φυσιολογικά, ανέπτυξαν ξαφνικά κάποια υποτροπή μεταξύ των ηλικιών δύο (2) και δέκα (10) ετών. Τα παιδιά με σύνδρομο Heller εμφανίζουν κλινικά σημαντικές αποκλίσεις σε ορισμένες συγκεκριμένες δεξιότητες:
Στη γλώσσα.
Στις κινητικές δεξιότητες.

Στις κοινωνικές σχέσεις.

Στη συναισθηματική ανάπτυξη.
Στην προσαρμοστική συμπεριφορά.

  • Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή που δεν προσδιορίζεται διαφορετικά (PDD-NOS) ή ονομάζεται επίσης Άτυπος Αυτισμός.
Τα πιο κοινά συμπτώματα είναι οι προκλήσεις στην κοινωνική και γλωσσική ανάπτυξη.

  • Σύνδρομο Rett
Είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που ανακαλύπτεται νωρίς στη βρεφική ηλικία. Η διαταραχή επηρεάζει κυρίως τα κορίτσια αλλά δεν αποκλείει τα αγόρια. Το σύνδρομο Rett μπορεί να επηρεάσει τη ζωή ενός παιδιού σε πολλούς τομείς. Τα πιο κοινά χαρακτηριστικά του συνδρόμου Rett περιλαμβάνουν: μη φυσιολογική κινητική συμπεριφορά και προβλήματα συντονισμού προβλήματα επικοινωνίας και ομιλίας μπορεί να αντιμετωπίσουν κάποιες δυσκολίες στην αναπνευστική διαδικασία.

  • Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή που δεν προσδιορίζεται διαφορετικά (PDD-NOS) ή ονομάζεται επίσης Άτυπος Αυτισμός.
Τα πιο κοινά συμπτώματα είναι οι προκλήσεις στην κοινωνική και γλωσσική ανάπτυξη.
Τα πιο κοινά χαρακτηριστικά στο PDD-NOS είναι: καθυστερήσεις στη γλωσσική ανάπτυξη, προβλήματα στην αδρή κινητικότητα όπως στο περπάτημα, καθυστερήσεις σε άλλες κινητικές δεξιότητες δυσκολίες στην αλληλεπίδραση με άλλους.

  • Σοβαρός αυτισμός
Ο αυτισμός επιπέδου 3 είναι το πιο σοβαρό επίπεδο αυτισμού. Συχνά ένα παιδί με τέτοιου είδους αυτισμό αδυνατεί να μιλήσει ή έχει πολύ περιορισμένο λόγο και περιορισμένες κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Ο βαρύς αυτισμός συνοδεύεται επίσης συχνά με προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας και εξαιρετική δυσκολία αντιμετώπισης αλλαγών στη ρουτίνα. Οι συνήθεις προκλήσεις συμπεριφοράς περιλαμβάνουν την επιθετικότητα, το τρέξιμο ή την περιπλάνηση και τον αυτοτραυματισμό.

Θεραπεία αυτισμού.

Ο αυτισμός είναι μια κατάσταση που διαρκεί εφ όρου ζωής. Ωστόσο, όσο νωρίτερα γίνει η διάγνωση και κάποια θεραπευτική παρέμβαση τόσο καλύτερα είναι τα αποτελέσματα και μπορεί να παρατηρηθεί αξιοσημείωτη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Τα στοιχεία της εργοθεραπευτικής αξιολόγησης καθορίζουν την εξατομικευμένη εργοθεραπευτική παρέμβαση. Ο εργοθεραπευτής χρησιμοποιεί εργαλεία και τεχνικές που σχετίζονται με το άτομο, τη δραστηριότητα και το περιβάλλον του.
Ο Εργοθεραπευτής αξιολογεί αλλά και παρεμβαίνει στους κάτωθι τομείς:

  • Αισθητηριακή Επεξεργασία: πως το παιδί δέχεται, επεξεργάζεται ερεθίσματα του περιβάλλοντος και απαντά σε αυτά.
  • Στοματοκινητικός έλεγχος, συντονισμός αδρής και λεπτής κίνησης, πράξη: H πράξη είναι η γέφυρα ανάμεσα στην κίνηση και στην πρόθεση που κρύβεται πίσω απο αυτή. Σύνθετη διαδικασία που επιδρά σε μνήμη, σε κινητικό σχεδιασμό και σε εκτέλεση
    δραστηριοτήτων.
  • Γνωστικές λειτουργίες: μνήμη, ενσωμάτωση προσοχής (joint attention),ακολουθία οδηγιών, διατήρηση εντός της δραστηριότητας με χρονική διάρκεια και νόημα, χρονικός προσανατολισμός.
  • Οπτικές δεξιότητες: Πως το παιδί διαχειρίζεται τα οπτικά δεδομένα;
  • Ανάλυση δραστηριότητας και πιο συγκεκριμένα δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής, με σκοπό την μέγιστη δυνατή ανεξαρτησία σε αυτο.

    Συμπερασματικα , πρέπει να τονιστεί ότι η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που επικεντρώνεται στις δυσκολίες που
    προκύπτουν από το φάσμα του αυτισμού καθότι ο αυτισμός δεν είναι κάποια νόσος που θεραπεύεται αλλά μια αναπτυξιακή διαταραχή με την οποία το άτομο καλείται να συνυπάρχει και να εξελίσσεται με τον δικό του ρυθμό.